Severe ME Awareness Day

8 augustus 2014, Severe ME Awareness Day

Vandaag, 8 augustus, zou de tot nog toe enige officieel aan ME gestorven patiënte Sophia Mirza uit Groot-Brittannië 41 jaar geworden zijn. Zoals wellicht bekend, lag zij dag en nacht in het donker onder onbeschrijfelijke pijnen, en stierf zij uiteindelijk aan nierfalen, na een gedwongen opname en geïsoleerd verblijf op een psychiatrische vleugel van een ziekenhuis. Een opname waarvan zij niet meer herstelde. Haar verhaal en dat van vier andere ernstig zieke, jeugdige patiënten is verfilmd in de indringende documentaire Voices from the Shadows (http://youtu.be/qs88lwR7x28), die bij de ME/cvs Vereniging en de WUCB met Nederlandse ondertitels te verkrijgen is.

Vorig jaar herdacht de 25% Severe ME Group voor het eerst Sophia’s geboortedag (zie http://www.me-cvsvereniging.nl/gedenkdag-25-groep).

Dit jaar heeft de groep samen met Stonebird (http://www.stonebird.co.uk/index.html) een oproep gedaan zoveel mogelijk foto’s van ernstig zieke patiënten, bedekt met een laken in te sturen, terwijl ze een bord met een slogan ophouden. Om zo zichtbaar te maken dat veel patiënten voelen dat ze onzichtbaar zijn voor de buitenwereld en het gevoel hebben dat ME niet serieus genomen wordt.

“Wij willen dat de medische wereld en de mensen op straat begrijpen hoe erg deze ziekte is, en hun er aan herinneren dat er onder het laken nog altijd een medemens ligt”, aldus een persbericht dat beide groepen samen hebben doen uitgaan.

De ingezonden foto’s zijn te zien op http://stonebird.co.uk/archive/aug8/