Slaap 'reinigt' de hersenen door toxinen te verwijderen

27-10-2013, Slaap 'reinigt' de hersenen door toxinen te verwijderen.

Dat slaap belangrijk is wisten we wel, maar er is nu meer bekend over het waarom.

Een team wetenschappers aan de University of Rochester denken één van de functies van het slapen te hebben ontdekt. Net zoals ons lymfesysteem er voor zorgt dat afvalstoffen bij onze organen netjes in onze bloedbaan terechtkomen om te worden afgevoerd, zo is er een vergelijkbaar systeem in ons hersenen, het ‘glymfatisch systeem’.

Net zoals de rest van je lichaam produceren je hersencellen continu afvalstoffen. De wetenschappers ontdekten dat tijdens het slapen de ruimte tussen hersencellen (van muizen) een stuk groter was dan bij een wakker dier, waardoor afvalstoffen makkelijker kunnen worden afgevoerd.

Om neurotoxische afvalstoffen af te voeren uit de hersenen, wordt cerebrospinale vloeistof (CSF) gepompt door het weefsel van de hersenen. Echter het pompen van de CSF vloeistof vereist erg veel energie. Daarom kan dit opruimen niet als je wakker bent, de energie is dan nodig voor andere hersenfuncties.

Deze ontdekking kan grote gevolgen hebben voor de behandeling van verschillende neurologische aandoeningen, het lijkt erop dat de reinigende functie bij deze ziektes is verstoord.

We hebben slaap nodig, niet om herinneringen op te slaan, maar om onze hersenen te reinigen, zo lijkt het nu.

Bron  http://www.sciencemag.org/content/342/6156/373