De Telegraaf leent zich voor CGT-propaganda

Afgelopen vrijdag meldde het dagblad De Telegraaf een 'doorbraak in de behandeling van het vermoeidheidsyndroom'. Bij lezing bleek dat het hier de methodiek van het Nijmeegs Kenniscentrum Chronische Vermoeidheid (NKCV) betrof, dat claimt ME/CVS-patiënten te kunnen genezen met cognitieve gedragstherapie (CGT). Deze keer zou een groepstherapie alle deelnemers weer gezond hebben gemaakt.

Navraag bij de geïnterviewde therapeute mevr. M.I. Sparrius van het NKCV leverde op dat het Telegraaf-bericht een getrouwe weergave is. De NKCV-medewerkster toonde zich geïrriteerd dat zij benaderd werd door een patiëntenorganisatie en wilde verder geen vragen beantwoorden.

Het NKCV hanteert een afwijkende definitie van ME/CVS, waarbij enkel naar vermoeidheid wordt gekeken. Zij zien voornamelijk mensen met lichte klachten, en onderzoeken de deelnemers aan de therapie niet medisch. Het begrip herstel heeft bij het NKCV een andere betekenis dan gebruikelijk, en ongunstige ervaringen worden niet meegeteld bij de berekening van de kans op succes. Voorts gaat het NKCV niet na of een gerapporteerde vooruitgang objectief meetbaar en blijvend is, en daadwerkelijk verband houdt met de behandeling.

De ME/CVS Vereniging meent dat genezing van ME door gedragstherapie onrealistisch is. De kans is aanwezig dat patiënten bij behandeling door het NKCV ernstig achteruit gaan.

Het stelt teleur dat De Telegraaf, die toch regelmatig op de hoogte wordt gehouden van de feiten, zo gewillig de NKCV-propaganda verspreidt, en niet eerst bij de patiëntenvereniging om commentaar te vraagt.

Op dit moment loopt bij de Consumentenbond een actie tegen dubieuze medicijnreclame. De ME/CVS Vereniging ziet goede redenen om ook aandacht te besteden aan dubieuze reclame voor therapieën, en heeft de bond hierover inmiddels benaderd.

Bron: Telegraaf
Datum: 28-08-2009

Doorbraak in behandeling vermoeidheidssyndroom

HOOP VOOR ME-PATIËNT

Door Rosanneke Jongbloed

Nijmeegse wetenschappers hebben een grote doorbraak bereikt in de behandeling van ME.Dankzij een nieuwe therapie blijkt de overgrote meerderheid van de patiënten met het chronische vermoeidheidssyndroom. zelfs volledig te kunnen genezen.

Er gloort hoop daardoor eindelijk hoop voor patiënten met het chronische vermoeidheidssyndroom (CVS), ook wel ME genoemd, die dachten nooit van hun klachten af te komen, aldus de Nijmeegse wetenschappers. "Want uit ervaring blijkt dat door deze behandeling patiënten zelfs helemaal kunnen herstellen van CVS", vertelt Gijs Bleijenberg van het Nijmeegs Kenniscentrum voor Chronische Vermoeidheid (NKCV). De professor ontwikkelde de afgelopen jaren samen met collega's een speciale groepstherapie. En met groot succes, zo blijkt na een grondige testperiode. Volgens Bleijenberg heeft maar liefst zeventig procent van de vermoeidheidspatiënten baat bij de groepstherapie die in zowel Nijmegen als in Driebergen wordt aangeboden.

Veranderen
De zogenaamde cognitieve gedragstherapie lijkt op de behandeling die al met succes wordt gegeven aan individuele patiënten. Voor behandeling wordt gekeken of groepstherapie bij de patiënt past. Patiënten leren om hun manier van handelen en denken te veranderen zodat de klachten verdwijnen of verminderen. De behandelaren ontdekten dat juist door behandeling in een groep de kans op genezing groot is.

Hersteld
"Onlangs heeft een groep van acht vrouwen deze therapie gedaan. En alle acht zijn ze volledig hersteld. Heel bijzonder" verteld klinisch psycholoog drs. Inge Sparrius van het NKCV enthousiast. "Het was een feest voor de patiënten en voor de therapeuten. Ze hebben echt heel veel aan elkaars ervaringen gehad en elkaar kunnen steunen. Dat er wel degelijk een uitkomst is, is een grote opluchting voor patiënten. Zo is één van de vrouwen nu voor zichzelf begonnen en is een ander een opleiding gaan volgen." In Nederland lijden naar schatting zo'n 40.000 mensen aan ME. "Maar we denken dat er nog veel meer patiënten met CVS zijn dan nu bekend is", aldus Bleijenberg. De Nijmeegse wetenschappers willen zicht inspannen om te zorgen dat op korte termijn ook andere instellingen deze nieuwe behandelwijze kunnen aanbieden. Op dit moment loopt een onderzoek naar de groepsbehandeling om de effictiviteit wetenschappelijk aan te tonen.