Tweede internationaal congres MEAB

Titel: "ME/CVS, het mysterie ontrafeld"

datum: 19 september 2009
tijd: 13.30u -17.30u

Het biomedisch onderzoek naar ME/CVS gaat dankzij diverse nieuwe technologieën op verschillende vlakken met rasse schreden vooruit. Recent wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat ME/CVS het gevolg is van een overproductie aan waterstofsulfide (H2S), een neurotoxische stof die wordt afgescheiden door verschillende darmbacteriën en aanzienlijk wat schade kan berokkenen in het lichaam.

Ook op genetisch vlak zijn er reeds heel wat aanwijzingen dat afwijkende genen een rol spelen in de pathofysiologie van ME/CVS.

Deze nieuwe inzichten bieden uiteraard ook nieuwe perspectieven voor de diagnose en behandeling van de ziekte, waarin ook aangepaste voeding een belangrijke rol speelt. Al deze boeiende onderwerpen komen aan bod op ons congres van 19 september.

datum: 19 september 2009
tijd: 13.30u -17.30u

PROGRAMMA congres "ME/CVS, het mysterie ontrafeld"

• Dr. S. Hagan (Phd) “Genetische basis van channelopathie bij ME/CVS” (Dept. Biologische Wetenschappen, Glasgow Caledonian University, Schotland , UK)