UMC Utrecht start CGT via het internet

Het Universitair Medisch Centrum Utrecht zoekt 140 jongeren van 12 tot 17,5 jaar voor deelname aan een onderzoek naar Cognitieve Gedragstherapie (CGT) via email. Het UMC Utrecht beweert dat driekwart van de jongeren dankzij CGT volledig geneest. Ze willen nu proberen of deze behandeling ook via het internet kan. Daarbij krijgen de deelnemers opdrachten om te leren beter te denken en zich verstandiger te gedragen.

De ME/CVS Vereniging waarschuwt jongeren met ME/CVS om niet zomaar aan dit onderzoek mee te doen. Er is geen enkel bewijs voor de bewering dat je door CGT van een lichamelijke ziekte als ME/CVS kan genezen. Als de opdrachten te zwaar zijn kun je zelfs achteruit gaan. Bij een behandeling via het internet is het twijfelachtig of de therapeut het wel op tijd in de gaten heeft als je overbelast raakt.

Bovendien blijkt dat het UMC Utrecht niet goed weet wat ME/CVS is. Het UMC Utrecht denkt dat je CVS kunt krijgen doordat je tegenwoordig zoveel moet. Als je al een tijd erg moe bent en de kinderarts niets in je bloed vindt, heb je volgens het centrum CVS en kun je aan het onderzoek meedoen. Misschien hebben veel deelnemers eigenlijk een heel andere ziekte, zodat de echte ME/CVS-patiënten in de minderheid zijn. Die lopen dan het risico dat er wordt gedacht dat ze hetzelfde kunnen als de anderen.

Voor meer informatie: zie website UMC Utrecht.