30 mei 2016, Update petitie "ME is geen SOLK" en start van de landelijke Posteractie: “Teken voor ME”

Download, print, verspreid deze poster in het land (in kantines, bij sportclub, bij de kapper, op het werk etc) en help zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen.
Doel: 5000 handtekeningen voor de zomervakantie!! Minimaal 10000 als einddoel.

Op 29 maart 2016 startte de petitie ME is geen SOLK(Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten). Reden: Eerder die dag werden de namen bekend van de commissieleden van de Gezondheidsraad “ME/CVS”. Een Gezondheidsraadscommissie die een opdracht heeft tot het schrijven van een rapport over de stand van de wetenschap t.a.v. ME (Myalgische Encefalomyelitis, ICD G93.3) aan de Tweede Kamer. Het was een direct gevolg van het Burgerinitiatief Erken ME, een initiatief van een groep zeer ernstig zieke ME patiënten, die na jaren werk en met 56000 handtekeningen in hun zak, de Tweede Kamer overtuigde van de schrijnende situatie van ME-patiënten in Nederland en de noodzaak tot verandering. De verandering waar wij als ME-patiënten al decennialang op wachten en die zo nodig is. Tienduizenden levens staan stil, toekomst is “on hold” gezet, ernstig ziek dag in dag uit, en weinigen die zich beseffen hoe erg. Worstelend met de vraag, onzekerheid of we ooit ons leven terug kunnen krijgen. En dat kan ook niet zonder erkenning, kennis bij zorgprofessionals, goede zorg en biomedisch wetenschappelijk onderzoek. Zorg en onderzoek die aansluit bij de aard en ernst van de ziekte, en niet onbelangrijk, bij de zorgbehoefte van de patiënt.

Inmiddels is het 29 mei 2016, zijn we 2 maanden en 3300 handtekeningen verder! Er is sprake van best een heel unieke situatie: er is namelijk over de hele linie - bij ME-patiënten en hun belangenvertegenwoordigers - geen enkel draagvlak voor deze Gezondheidsraadscommissie en iedereen stelt: ME is geen SOLK! Men vraagt de Gezondheidsraad actie te ondernemen. De ME-patiënten die de petitie startten, worden geholpen en gesteund door talloze ME-patiënten op sociale media die niet langer onzichtbaar willen zijn, die niet nog 10 jaar willen wachten op verandering. Zij en hun omgeving tekenen de petitie om ME een gezicht te geven en een belangrijk signaal af te geven aan de Gezondheidsraad.

BijlageGrootte
TekenVoorME_kleur1.jpg223.35 KB