Vadertje Kerstmis, als u dit leest:

26 december 2015, Vadertje Kerstmis, als u dit leest:

James Coyne heeft maar één eenvoudige wens deze kerst

Prof. Coyne, die gezondsheidspsychologie doceert aan het UMC Groningen in Nederland, wil graag de gegevens inzien van een controversiële cvs-studie die in 2012 verscheen in een nummer van het tijdschrift PLOS ONE.

King’s College Londen weigert hem dat en noemt daarbij zijn verzoek ‘ergerlijk’ en een poging om hun faculteit in verlegenheid te brengen.

Dit artikel van de twee 'waakhonden' van het Amerikaanse STATS  spit die weigering verder uit in het licht van wat gangbaar en bevorderlijk is bij wetenschappelijk onderzoek, en komt tot vernietigende conclusies.

ME.gids  en wij besteden veel aandacht aan de verzoeken van eerst Tom Kindlon en later David Tuller, zes topwetenschappers en James Coyne om gegevens over de Britse PACE-trial, omdat die voortgevloeid is uit de Britse NICE-richtlijnen, waarvan de Nederlandse CBO-richtlijn een afspiegeling is. Ook die stelt als enige therapieën bij ME/cvs CGT en GET voor.

NB de vertaling is een enigszins ingekorte versie van het oorspronkelijke Amerikaanse artikel, maar er is geen relevante informatie weggelaten.

BijlageGrootte
Vadertje Kerstmis.pdf226.25 KB