Voorzitter ME/CVS vereniging reageert op stigmatiserend artikel M.J. Huibers en S.Wessely en krijgt antwoord

In het Maandblad Geestelijke Volksgezondheid verscheen in maart een artikel van M.J. Huibers en S.Wessely onder de noemer "De diagnose als daad".  Beide auteurs beroepen zich in dit artikel expliciet op "gezond verstand". De auteurs roepen een beeld op van patiënten die graag een label willen, terwijl er feitelijk niet zoveel aan de hand is. ME/CVS patienten kampen volgens Huibers & Wessely (onder meer) met een "zelf geïnitieerde transgressie in de ziekterol".

Voorzitter Rob Arnoldus reageert namens de vereniging op de vrije associaties van beide heren. Hij verwijst naar de noodzaak van criteria die recht doen aan de inspanningsintolerantie en de resultaten van biomedisch onderzoek. De auteurs geven antwoord en erkennen schoorvoetend dat CVS "tal van lichamelijke problemen en afwijkingen met zich meebrengt". De auteurs ontkennen de in het artikel gebezigde bagatellisering en psychiatrische labelling van de ziekte.  De auteurs gaan verder niet in op de reactie van de vereniging. Zij verwezen wel naar radicale patiënten die andersdenkende betitelen als "gevaarlijk en gestoord". Naar aanleiding van de naamsverandering van het IACFS (van IACFS naar IACFS/ME) bekritiseren de auteurs dat "betrokkenen", waaronder Arnoldus, zich vast houden aan de naam Myalgische Encefalomyelitis.

zie ook:

• [[download:diagnose-als-daad.pdf:text:Artikel:]]
  • [[download:reactie-op-diagnose-als-daad.pdf:text:Reactie voorzitter ME/CVS Vereniging:]]