Vraagt u alles in de behandelkamer?

WvP logo.png
12 maart 2015, Vraagt u alles in de behandelkamer?

Het is een veelvoorkomende situatie in de behandelkamer: de patiënt hoort de diagnose, er komen direct allerlei vragen bij hem op, maar hij vergeet ze te stellen. Uit onderzoek van het Nivel (2005) blijkt dat patiënten gemiddeld 4 vragen per consult aan hun (huis)arts stellen. Bij chronisch zieken lijkt dat zelfs nog minder te zijn: de helft van de chronisch zieken durft zijn arts geen vragen te stellen.

Om toch antwoord op de vragen te krijgen, zoeken veel patiënten hun toevlucht tot internet. Koning Google viert deze dagen hoogtij. Hoewel op internet over de meeste aandoeningen veel informatie te vinden is, is het maar de vraag of die info betrouwbaar is. Ook is het niet altijd duidelijk of die nog klopt met de laatste wetenschappelijke inzichten.

Daarom zijn de MS vereniging, de Vereniging Osteogenesis Imperfecta en de ME/cvs Vereniging nieuw project gestart: Wetenschap voor Patiënten.