Wederom: een In Memoriam

april 2012, Wederom: een In Memoriam

Victoria Webster 1993-2011

Bij een onderzoek is bekend geworden dat een tiener die bijna haar hele leven heeft gestreden tegen een gecompliceerde ziekte,  plotseling is overleden  op achttienjarige leeftijd.

Al als baby leed Victoria Webster uit Hanbury aan de slopende ziekte die myalgische encefalopathie (ME) wordt genoemd. Maar ze kreeg pas officieel de diagnose in 2008, toen ze veertien was.

Tijdens een onderzoek in het stadhuis van Burton werd bekend dat Victoria en haar familie door de jaren heen ernstige problemen hadden  met verschillende overheden en instanties, vanwege de moeilijkheden rond het stellen van de diagnose en de wijdverspreide misvattingen over de ziekte.

Victoria had een zeer ernstige vorm van ME, die haar zó overgevoelig maakte voor licht en geluid dat ze bedlegerig was, haar slaapkamer volledig verduisterd was en de ramen geen geluid doorlieten.

Ook had ze last van voedsel-intoleranties en was het op peil houden van haar lichaamstemperatuur een probleem.

Ze leed aan zulke hevige pijnen dat ze niet eens aangeraakt kon worden, haar nagels niet konden worden geknipt en haar haar niet geborsteld kon worden.

Victoria, die het grootste deel van haar schooltijd heeft gemist als gevolg van haar ziekte, kreeg in september van het drinken van een likeurtje zo’n ernstige reactie dat haar hele lichaam opzwol. Het duurde enige tijd voor ze hiervan herstelde, maar ze leek goed vooruit te gaan.

Haar moeder, Kay Webster, die Victoria omschreef als 'slim en intelligent’ vertelde tijdens de hoorzitting: "De nacht voor haar dood bleef ik in haar kamer om een oogje in het zeil te houden omdat ze hevige pijn in haar rug en ogen had. Maar vroeg in de ochtend van 22 september begon ze ademhalingsproblemen te krijgen, dus belde ik om een ambulance."

Bij aankomst bleek Victoria een hartstilstand te hebben, en kort na 5:16 ‘s morgens werd zij dood verklaard.

Victoria's dood was een  enorme schok voor het hele gezin.

Bron: Burton Mail, zaterdag 31 maart 2012