Wereld ME Dag 2014

10 mei 2014, Wereld ME Dag 2014

Voor het derde jaar op rij organiseerde Sonja Silva een middag voor alle ME/cvs patiënten in het Nederlandse taalgebied. Omdat de eigenlijke datum van Wereld ME-dag (12 mei, de geboortedag van Florence Nightingale, van wie aan de hand van biografische gegevens wordt vermoed dat zij aan ME leed) dit jaar op maandag viel, werd besloten de viering ervan op zaterdag 10 mei te houden. Door persoonlijke omstandigheden zag Sonja zich gedwongen het dit jaar heel sober en minder volgens een strakomlijnd programma te houden. Het kwam de sfeer alleen maar ten goede.

Het was een fijne en bijzondere dag….  Pyke Pos, Sonja’s partner,  zong twee liedjes en daarna liet Sonja een stuk zien uit de documentaire waar zij met filmwerk van Martin Reschad mee bezig is: ditmaal van een interview dat zij afnam van  ME-patiënte Marry Molendijk. Ook bracht een patiënte een zelfgemaakt gedicht ten gehore dat veel herkenning oogstte.

Daarna was een ruime pauze, en vervolgens een toespraak van ongeveer veertig minuten van prof. De Meirleir, voornamelijk over Lyme en ME, waarna hij hij twintig minuten lang vragen beantwoordde. Na afloop werd hij belaagd door mensen die de gelegenheid te baat namen dat hij er was.

Na opnieuw een pauze kreeg de voorzitter van onze vereniging het woord, die in zijn korte speech benadrukte hoe een heldhaftige strijd patiënten elke dag weer leveren. Ook vroeg hij een moment aandacht voor hen, die er graag bij hadden willen zijn, maar wier lichamelijke toestand het niet toestond.

Wel verschafte ook dit jaar weer de Stichting Ambulancewens een patiënt de gelegenheid aanwezig te zijn, waar dat anders niet mogelijk had geweest.

Hoewel er maar dertig mensen werden verwacht, kwamen zestig mensen opdagen. De indrukken die zij achteraf vooral op facebook gaven, waren het beste bewijs dat het weer een fantastische dag was, met ditmaal extra gelegenheid kennis met elkaar te maken.