Wetenschap in de knoop?

13 maart 2016, Wetenschap in de knoop?

Vanuit alle hoeken van de wereld zijn de resultaten aangevochten van de Britse PACE-studie en de vervolgresearchers door min of meer dezelfde groep onderzoekers en is er een oproep gedaan aan zowel de Queen Mary University of London die de studie in de openbaarheid bracht om de onbewerkte gegevens ervan vrij te geven als aan de Lancet die de studie in 2011 publiceerde om die terug te trekken. Tot op heden zonder merkbaar resultaat.

Is één zo'n studie nou zó belangrijk voor zoveel verontwaardiging? Dat hangt natuurlijk af van de invloed ervan.

Als er één studie een enorme invloed heeft gehad op de behandeling van en de omgang met (lees: stigmatisatie van) ME-patiënten, is het deze. Omdat hij de 'effectiviteit' van cognitieve gedragstherapie en graded exercise therapie 'aantoont', terwijl er researchers zijn die het onbestaanbaar vinden dat een dergelijke aan alle kanten rammelende studie ooit gepubliceerd werd.

De CBO-CVS richtlijn van drie jaar geleden - die volledig is gebaseerd op GGZ-studies, meest onder regie van het Nijmeegs Kenniscentrum Chronische Vermoeidheid - is er op geënt, en de verwevenheid van het NKCV met de auteurs ervan is evident.

In dit artikel beschrijft Lou Corsius in heldere en voor iedereen begrijpelijke taal wat er overblijft van de oorspronkelijke bewering uit 2010 van voormalig leidinggevende van het NKCV prof. G. Bleijenberg dat CGT en GET een efficiëntie hebben van 75% bij CVS. Waarbij de vraag centraal blijft staan, over wie dat gaat. Daar zal de Gezondheidsraad zich op verzoek van de Tweede Kamer zich over moeten buigen. De opdracht is dat het over ME moet gaan, conform de in het succesvolle Burgerinitiatief Erken ME als Biomedische Ziekte verwoorde eisen, waaruit hij direct voortvloeit.

BijlageGrootte
Wetenschap in de knoop.pdf344.88 KB