ZonMw: Programma Chronisch Vermoeidheid syndroom van start

Datum: 18 augustus 2005
Bron: Website ZonMw

Programma Chronisch Vermoeidheid syndroom van start

ZonMw heeft van het ministerie van VWS het verzoek gekregen te starten met een onderzoeksprogramma gericht op het Chronische Vermoeidheidssyndroom (CVS). Het programma  zal drie jaar duren (2006 t/m 2008) en heeft een budget van 1.9 miljoen euro.

Het accent van het programma zal komen te liggen op:

1. het ontwikkelen en toetsen van interventies voor reactivering, werkhervatting en behandeling die concrete resultaten kunnen opleveren voor patiënten met lichamelijk onverklaarde klachten, werkenden of niet-werkenden, jong of oud en
  2. meer differentiatie in en meer onderbouwing van cognitieve gedragstherapie.

Het programma moet leiden tot onderbouwde protocollen voor de diagnostiek, begeleiding en behandeling van CVS. Ook moet het de aandacht voor het ziektebeeld bij de diverse beroepsgroepen vergroten. In overleg met deskundigen en patiëntenorganisaties wordt dit najaar het definitieve plan van aanpak voorbereid. Houd www.zonmw.nl in de gaten voor meer informatie.

Meer informatie
Meer inhoudelijke informatie over dit programma? Neem contact op met Denice Moi Thuk Shung, moithukshung@zonmw.nl of Mieke te Vaarwerk, vaarwerk@zonmw.nl