Lees ME 35

Trekken, duwen en overleven

Vanaf het moment dat ME in je leven komt, is het trekken, duwen en overleven zonder volwaardige rechterlijke uitkomsten. Hoe daarmee om te gaan, is voor ieder individu verschillend. De ene doet het door zichtbaar te vechten, de ander vecht onzichtbaar op de achtergrond. De wetenschap doet het middels research. Wachten en stilstaan is geen optie, want het leven gaat door.

Het verstand en de emoties spelen hierbij een grote rol terwijl je toch voortgaat, je leven beleeft en je nieuwsgierig blijft.

De nieuwsgierige wetenschapper Dr. Jarred Younger heeft zijn onderzoek toegespitst op hoe en waar neuro-inflammatie zich in de hersenen toont middels temperatuurmeting. De redactie kreeg de kans om hem te interviewen. Het leverde een bijzonder contact op, waarbij naast de wetenschap ook de emoties loskwamen.

Ook binnen alle ontwikkelingen aangaande erkenning voor ME door de Gezondheidsraad en de politiek spelen verstand en emoties een grote rol bij het trekken en duwen om het recht te doen zegevieren.

Recht kun je soms halen, zo blijkt uit het verhaal van Petra omtrent diagnosestelling en keuring bij het UWV. Zij heeft zich niet neergelegd bij een beslissing waar ze niet achterstond, en heeft daarna haar leven een nieuwe vorm gegeven.

Deze Lees ME is de 35ste editie sinds het eerste nummer in 2007. Vele vrijwilligers later zijn we als redactie terug bij de drie dolfijnen die elkaar op kilometers afstand haarfijn aanvoelen wanneer er emoties spelen die het verstand tijdelijk plagen om tot een gebalanceerde oplossing te komen.

Wij hebben elkaar allemaal nodig en ieder binnen onze kracht doen we wat we kunnen om samen sterk te staan door ons zichtbaar of onzichtbaar te verenigen tot een grotere en hogere macht die erkenning niet meer kan weerstaan.

Ellen, Gea en Pauliene

Bekijk hier de beknopte webversie

Wilt u voortaan de nieuwe nummers automatisch in uw brievenbus ontvangen én de ME/cvs Vereniging ondersteunen in haar activiteiten voor ME-patiënten? Word dan lid van de ME/cvs Vereniging:  https://www.me-cvsvereniging.nl/aanmelden-als-lid