Lees ME 40

Bekijk hier de beknopte versie

Mijlpalen en doelen versus wensen en dromen

Dit is de veertigste editie van Lees ME; een mijlpaal en een reden voor een feestje. Toch pakte dit anders uit en liepen we zelfs vertraging op. Het feit dat je doelen stelt zonder die te behalen, verbergt soms een boodschap die je achteraf pas ziet en begrijpt. Vaak heeft het met timing te maken die niet te controleren is. Welk mystiek element speelt die beduidende rol? Ligt dat soms innerlijk verborgen in je wens en droom, maar heeft het buiten jezelf nog tijd nodig om te ontwikkelen?

‘Elke reis van duizend mijl start met de eerste stap.’ Dit is een Chinees gezegde en vormt de basis voor een aantal artikelen, want na veel stappen en jaren is er een doorbraak op een doel en mijlpaal behaald: minister Tamara van Ark zal ZonMw opdracht geven voor een biomedisch onderzoeksprogramma ME/CVS van 28,5 miljoen euro met een looptijd van 10 tien jaar.

Om doelen te bereiken, heb je mensen nodig die dit aanpakken en hun waarde toevoegen. De redactie had een interview met Lou Corsius die als vertegenwoordiger van de vereniging heeft deelgenomen aan de stuurgroep bij ZonMw. We leerden hem, zijn achtergrond en zijn visie beter kennen.

Na jaren van zoeken en werven, kent de vereniging vanaf  de ALV een zevenkoppig tellend bestuur. Dat doel is dus ook bereikt en het is heel goed nieuws, want nu kunnen de vele taken weer goed verdeeld worden.

Dat alles een kwestie van timing is waarbinnen mijlpalen en doelen versus wensen en dromen uitkomen, kunnen we niet hard maken. Wel voelt het nu dankzij de vertraging die wij hebben opgelopen als de juiste timing voor de sfeer van dit nummer. De dromenvanger staat symbool als bescherming tegen slechte dromen en nachtmerries.

Met positieve hoop en mooie dromen voor alles en iedereen met als doel dat we vooruitgang blijven boeken.

Ellen en Gea

Wilt u voortaan de nieuwe nummers automatisch in uw brievenbus ontvangen én de ME/cvs Vereniging ondersteunen in haar activiteiten voor ME-patiënten? Word dan lid van de ME/cvs Vereniging:  https://www.me-cvsvereniging.nl/aanmelden-als-lid