3,5 miljoen euro voor DecodeME, de ME/cvs DNA studie

Datum:
24/06/2020
Door een subsidie van in het totaal 3.200.000 pond (zo’n 3,5 miljoen euro) van de Medical Research Council en National Institute for Health Research kan het werk worden opgestart van DecodeME, de ME/cvs DNA studie.

In januari 2020 plaatsten wij al eens een oproep om je vanuit NL en B te registreren als geïnteresseerde. Vanuit Nederland en België kunnen we nog niet meedoen met deze studie, maar wel onze interesse registreren. Mogelijk wordt het grote aantal patiënten dat nodig is voor deze erfelijkheidsstudie niet gehaald in het VK

DecodeME zal 20.000 monsters van 20.000 mensen met ME/cvs onderzoeken in de hoop dat de kennis die ze daarmee opdoen zal helpen bij de ontwikkeling van diagnostische testen en gerichte behandelingen. Vooralsnog alleen in het Verenigd Koninkrijk.

Volgens planning begint de studie in september, waarbij deelnemers vanaf maart 2021 worden gerecruteerd. Iedereen met ME/cvs ouder dan 16 jaar die wil deelnemen aan de studie of meer te weten wil komen, kunnen vanaf nu hun interesse registreren via www.decodeme.org.uk

De diagnose wordt gesteld dmv de CureME vragenlijst die ook door de UK ME/CFS Biobank wordt gebruikt. Daarnaast worden (een aantal) deelnemers beoordeeld door een arts met kennis van ME/CVS om een accurate diagnose te stellen. CureME maakt gebruik van de IOM criteria (2015) of CCC (2003), maar niet van Oxford of NICE criteria. PEM is verplicht.

Meer lezen?