Abnormale veranderingen tijdens kanteltafeltest zijn niet gerelateerd aan deconditionering

Datum:
08/11/2018

De abnormale veranderingen van de hart- en slagvolume-index tijdens een normale kanteltafeltest bij ME/CVS-patiënten in vergelijking met gezonde vrijwilligers, zijn niet gerelateerd aan deconditionering

C.(Linda) M.C. van Campen, Frans C. Visser. 7 november 2018

109 patiënten van de 150 ME/CVS patiënten, die voldeden aan de criteria voor ME en 37 gezonde vrijwilligers (controle groep) werden onderzocht op een kanteltafel.

De patiënten werden verdeeld op basis van vragenlijsten over drie categorieën: Licht, matig en ernstig. Tijdens deze test werd de grote lichaamsslagader (aorta) 3 x gemeten met een doppleronderzoek. 1 x liggend en 2 x tijdens het rechtop kantelen. Er werd vastgesteld hoeveel bloed er per hartslag in de aorta werd gepompt (slagvolume index) en hoeveel bloed het hart per minuut wegpompt (cardiale output).

• Hartslag en bloeddruk reageerden normaal op de kanteling bij zowel patiënten als de gezonde controles
  • Slagvolume (de hoeveelheid bloed die bij elke hartslag in de aorta, de lichaamsslagader, wordt gepompt (slagvolume index) en de hoeveelheid bloed die het hart per minuut wegpompt (cardiale output) daalden bij de patiënten veel sneller dan bij de gezonde controles (het hart ging dus al snel veel minder bloed rondpompen bij het rechtop gaan staan, vergeleken met de gezonde controles).
  • Binnen de drie groepen patiënten (licht, matig en ernstig) waren er geen verschillen in de afname van hartslagvolume en cardiale output.
  • Er waren geen verschillen te vinden tussen de 3 groepen patiënten onderling. Dit suggereert dat de afnames van slagvolume en cardiale output niets te maken hebben met deconditionering (achteruitgang in conditie en spieren door een inactief leven), daarvoor moet een andere verklaring worden gezocht, bijvoorbeeld verminderde bloedvolumes en problemen in het autonoom zenuwstelsel.

Link naar het gehele artikel: https://www.gavinpublishers.com/articles/Research-Article/Journal-of-Thrombosis-and-Circulation/The-Abnormal-Cardiac-Index-and-Stroke-Volume-Index-Changes-During-a-Normal-Tilt-Table-Test-in-ME-CFS-Patients-Compared-to-Healthy-Volunteers-are-Not-Related-to-Deconditioning