Blogs Jennifer Brea over CCI

Datum:
20/06/2019

In het afgelopen jaar is er veel te doen geweest over een aantal aandoeningen die vaak samen voorkomen met ME, maar er geen deel van uitmaken. Dat noemen we co-morbiditeiten.

In de Internationale Consensus Criteria uit 2011 worden de volgende co-morbide aandoeningen genoemd:

Fibromyalgie
myofasciaal pijnsyndroom
syndroom van Costen
prikkelbare darmsyndroom
cystitis interstitialis
fenomeen van Raynaud
verzakking van de mitralis
migraine
allergieën
meervoudige chemische intolerantie (MCS)
ziekte van Hashimoto
Syndroom van Sjögren
reactieve depressie

Migraine en het prikkelbare darmsyndroom kunnen voorafgaan aan ME maar er daarna deel van gaan uitmaken. Fibromyalgie en ME overlappen elkaar.

Daarnaast worden het Ehlers-Danlos Syndroom en Cranio-Cervicale Instabiliteit (CCI) de laatste tijd vaak in artikelen en in (felle) discussies in verband gebracht met ME, mede door de publiciteit naar aanleiding van de operatie van Jen Brea (Unrest). Wij delen hier in de komende dagen informatie, maar ook het persoonlijke verslag dat Jennifer Brea schreef over haar diagnoses en de operatie. Het verslag delen we met toestemming van Jennifer Brea zelf.

Hypermobiliteit en dan vooral het Ehlers-Danlos Syndroom (EDS) wordt gezien als risico factor voor het ontwikkelen van ME.
En bij een gedeelte van de hypermobiele Ehlers-Danlos patiënten komt Cranio-Cervicale Instabiliteit (CCI) voor.

Rowe et al. hebben verschillende ME/cvs-patiënten geïdentificeerd waarbij cervicale wervelkanaalstenose (compressie van het cervicale ruggenmerg) bijdroeg tot hun symptomen, zoals bleek uit de verbetering [in hun gezondheidstoestand] na een operatie. Deze gevallen benadrukken het belang van zorgvuldig neurologisch onderzoek van patiënten voor deze aandoening.

Lees hier de blogs van Jennifer Brea.
Deel 1: Een lege Sella
Deel 2: Halskraag