Een voormalig arts doorloopt de intramurale ME/cvs-studie van de NIH

Datum:
18/06/2019

Roberts Verhaal

Robert, een arts, is gediplomeerd in interne geneeskunde. Na de ergste griepachtige ziekte die hij ooit heeft gehad, kwam hij in het ziekenhuis terecht. Voordat hij ziek werd, deed hij regelmatig aan lichaams-beweging, maar nu waren zijn benen erna zo zwak dat hij nauwelijks meer kon lopen.

Hij kwam al snel tot de diagnose ME/cvs. Na drie maanden van testen was er geen andere conclusie mogelijk - het was hem duidelijk dat hij ME/cvs had. Hij kon nog een paar jaar blijven werken, met onderbrekingen, maar zijn gezondheid verslechterde. De laatste drie jaar is hij helemaal niet in staat geweest om te werken.

Gelukkig had hij een breed scala aan vrienden die ook dokters waren en die hem al kenden van voordat hij ziek werd, zodat hij niet zo sceptisch benaderd werd als we zo vaak zien in de ME/cvs-gemeenschap. Hij merkte op dat onze huidige medische cultuur niet veel te bieden heeft voor complexe patiënten. Dokters hebben het druk en hebben vaak weinig tijd en als je niet in een van de medische vakjes past, hebben ze niet veel te bieden.