Fecale transplantatie bij ME/cvs

Datum:
15/05/2020

Hoopgevend eerste onderzoek naar fecale transplantatie bij ME/cvs
Cort Johnson. 24 aug 2019

Eindelijk, een onderzoek naar fecale transplantatie bij ME/cvs. Dat werd tijd. (In China deed men 2000 jaar geleden al aan fecale transplantatie bij mensen die leden aan ernstige diarree. Maar ze gebruikten toen wel een nogal primitieve methode – de ontlasting werd opgedronken.) Dit eerste onderzoek naar fecale transplantatie is geen groot, gerandomiseerd en placebo-gecontroleerd onderzoek. Helemaal niet, zelfs. Het lijkt meer op een stapeltje casusrapporten uit de praktijk van een arts, met een sausje van statistiek eroverheen. Maar het geeft ons wel een eerste indicatie van de mogelijke werkzaamheid van fecale transplantatie bij ME/cvs.

Zo’n tien onderzoeken wijzen erop dat de darmflora bij veel ME/cvs-patiënten niet meer zo welig tiert. In een overzichtsonderzoek uit 2018 krijgen onderzoekers naar ME/cvs wel de gebruikelijke kritiek te verduren: hun onderzoeken zijn te weinig gestandaardiseerd op meerdere gebieden, van de selectie van patiënten en het verwerken van monsters tot de analyse van de gegevens. We weten dus niet precies hoe het zit met de darmflora en ME/cvs.

Maar het wordt wel steeds duidelijker dat de darmflora een belangrijke rol speelt bij een groot aantal ziekten. Pre- en probiotica kunnen de darmflora versterken, maar fecale transplantatie – het direct overbrengen van ontlasting of delen van de ontlasting van een gezond persoon naar de darmen van een zieke – heeft waarschijnlijk een grotere en meer blijvende uitwerking.