Gebruik van een hartslagmeter om postexertionele malaise bij ME/CVS te voorkomen

Datum:
24/08/2019

Een van de hoofdkenmerken en belangrijkste symptomen van ME/CVS (myalgische encefalomyelitis / chronisch vermoeidheidssyndroom) is een intolerantie voor zelfs lichte inspanning, die bekend staat als postexertionele malaise of PEM.

Simpel gezegd betekent dit dat wanneer mensen met ME/CVS actief zijn - al is het maar naar de wc lopen of een eenvoudige maaltijd klaarmaken - zij een plotselinge verslechtering ervaren van alle symptomen van ME/CVS (meestal uren of dagen na de inspanning, wat vaak treffend een “crash” wordt genoemd door patiënten. Gelukkig zijn er manieren om je grenzen te bepalen door een hartslagmonitor te gebruiken om binnen die grenzen te blijven, en op die manier de postexertionele crashes sterk te verminderen.

n.b.:: Wij zijn het eens met de opmerking van ME-Gids aan het eind van het vertaalde artikel:
“Opmerking ME-gids: Met het einde van deze tekst zijn wij het niet helemaal eens. Het spreekt voor zich dat vele ME-patiënten geen "actief leven" kunnen bereiken, zoals beschreven in de tekst, ook niet met een hartslagmeter. Ernstig zieke en zeer ernstig zieke patiënten gaan tijdens gewone dagelijkse noodzakelijke activiteiten, zoals naar de WC gaan, al boven hun anaerobe drempel. Een hartslagmeter kan dus een interessant middel zijn om inzicht te krijgen in je eigen AD en PEM, en eventueel om PEM te beperken, maar het bekijken als een zekere weg naar een actiever leven ('als je maar lang en hard genoeg probeert'), lijkt ons in de meeste gevallen overdreven.”