Graded Exercise Therapie herstelt het arbeidsvermogen niet bij ME/cvs.

Datum:
22/07/2020

Graded Exercise Therapie herstelt het arbeidsvermogen niet bij ME/cvs. Heroverwegen van een Cochrane review.
door Mark Vink en Friso Vink-Niese

The Cochrane Library is (volgens hun eigen Nederlandse website) het belangrijkste product van Cochrane. The Cochrane Library bestaat uit een verzameling van databases en is de “meest uitgebreide bron van hoogwaardige en onafhankelijke informatie over het effect van gezondheidszorginterventies en de waarde van diagnostische tests.”

Cochrane paste onlangs haar “exercise” (lichaamsbeweging) review aan voor ME/cvs als reactie op een officiële klacht. Mark Vink en Friso Vink-Niese vroegen zich af of de aanpassing ook betrekking had op de reden voor de zorgen. Zij hebben daarom de aangepaste Cochrane review beoordeeld en daarbij vooral gekeken naar objectieve uitkomsten.

DOEL:
Om te bepalen of de aangepaste review de zorgen betreft die er zijn gewekt over de vorige review en of exercise een effectieve behandeling is die het arbeidsvermogen bij ME/cvs herstelt.

METHODE:
De auteurs reviewden de aangepaste Cochrane exercise review en de acht trials die daar in staan door met name aandacht te besteden aan de objectieve uitkomsten. Zij vatten ook de onlangs gepubliceerde review samen van werk revalidatie en medische pensionering voor ME/cvs.

RESULTATEN:
De Cochrane review concludeerde dat graded exercise therapie (GET) vermoeidheid verbetert aan het eind van de behandeling, wanneer dit wordt vergeleken met geen behandeling krijgen. De review nam niet de onbetrouwbaarheid van subjectieve uitkomsten in ongeblindeerde studies in overweging, de objectieve uitkomsten die aantoonden dat GET niet effectief is, of de ernstige fouten van de studies die waren opgenomen in de review. Deze fouten waren onder andere slecht gematchte controle groepen, het zich baseren op een onbetrouwbaar vermoeidheidsinstrument als primaire uitkomst, uitkomst switching, p-hacking, negeren van bewijs van schade, etc. De review hield er ook geen rekening mee dat GET het arbeidsvermogen niet herstelt.

CONCLUSIE:
GET slaagt er niet alleen niet  in om het functioneren objectief significant te verbeteren of om het arbeidsvermogen te herstellen, maar het is ook schadelijk voor de gezondheid van 50% of meer van de patiënten, volgens een grote hoeveelheid patiëntenenquêtes. Daarom zou het niet moeten worden aanbevolen.

Volledige tekst (open access): https://content.iospress.com/articles/work/wor203174?s=09

Onze Nederlandse patiëntenenquêtes over dit onderwerp: