ME en het Corona virus

Datum:
23/03/2020

Lopen patiënten met ME een groter risico om besmet te raken met het Corona virus dan mensen zonder ME? Dat is een vraag die wij regelmatig gesteld krijgen. Het antwoord is niet zo eenvoudig.
Er is nog te weinig over bekend, maar logischerwijs zijn mensen met een ziekte kwetsbaarder dan gezonde mensen en kan het verloop van een besmetting ernstiger en langduriger zijn.

Een deel van de ME-patiënten heeft een slecht werkend immuunsysteem en pikt elke virus op, een ander deel van de ME-patiënten heeft een immuunsysteem dat altijd ‘aan’ lijkt te staan en worden haast nooit ziek van een griep o.i.d.  Er is dus geen eenduidig antwoord te geven of ME-patiënten een groter risico lopen om besmet te raken met het Corona virus.
Maatregelen om jezelf zo goed mogelijk te beschermen zijn daarom nodig.

De maatregelen van het RIVM kent iedereen al wel als het goed is.

• Was je handen regelmatig
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Geen handen schudden
  • Blijf thuis als je verkoudheidsklachten hebt
  • Houd bij voorkeur 2 meter maar minimaal 1,5 meter afstand van anderen

Hieronder een aantal binnen- en buitenlandse artsen/wetenschappers over ME en het Corona virus:

• Stichting Cardiozorg:
    “Het is waarschijnlijk overbodig om te zeggen, maar jullie hebben waarschijnlijk minder weerstand tegen virussen, dus let extra goed op en neem zelfs meer isolerende maatregelen dan aangeraden wordt door de regering en het RIVM. Dit laatste moet uiteraard gebaseerd worden op jullie gezond verstand.
    Dus houdt afstand, handen wassen, denk na over thuishulp, bezoek aan huis, vermijdt drukke winkels, etc, etc.

Sterkte en met vriendelijke groeten
    FC Visser en CMC van Campen”

• CVS/ME Medisch Centrum: ME/CVS en COVID-19
     “Uit ervaring weten we dat ME/CVS patiënten door veel infecties langer en ernstiger ziek zijn dan gezonden en ook lang moeten herstellen. De kans dat een infectie verloopt als een “onschuldig griepje” is dus misschien kleiner dan bij gezonde mensen. Dit staat los van de misschien niet verhoogde kans op ernstige complicaties, maar is voldoende reden om extra waakzaam te zijn en niet vooraan te staan bij de immuun wal die Nederland wil vormen om de meest kwetsbaren. Blijf dus zoveel mogelijk thuis, bewaar de gepaste afstand en was je handen goed.
    ME/CVS patiënten zijn wel kwetsbaar door het sociale isolement waarin velen leven. Dat maakt het niet meer krijgen van hulp en steun van bezoekers, zorg, hulpverleners, helpende handjes, etc. extra zwaar. Daarom pleiten wij ervoor om in deze tijd extra aandacht te besteden aan contacten via social media, ook aan de mensen waarvan je mogelijk al een tijdje niets meer hoorde.“

(Dit is een deel van het bericht van het CVS/ME Medisch Centrum . Lees hier het hele bericht.)

• Ronald Tompkins van de OMF (Open Medicine Foundation)
  • Emerge Australie
  • ME Association
  • Dr. Nancy Klimas (video) (Nederlandse tekst van de video is hier te lezen)
  • ME.Action

Wat kan je nog meer doen ?

Wat te doen als je niet naar buiten kan/wil?

Ongeveer 25% van de ME patiënten zijn aan huis of bed gebonden. Zij zijn helaas al langer gewend aan het isolement dat nu heel Nederland noodgedwongen meemaakt.
Maar voor iedereen, of je al langer of pas net thuis zit, hebben wij wat tips om toch ‘naar buiten’ te kunnen en de dag hopelijk wat fijner te maken.

Met deze lijst kunnen wij heel lang doorgaan. Er zijn enorm veel initiatieven van mensen en bedrijven die op deze manier iets willen bijdragen. Google is hierbij heel handig. Google op Corona en de activiteit die je zoekt, en er komt meestal wel iets tevoorschijn van iemand die het digitaal kan laten zien, horen of meemaken. Denk bv. aan Corona en Museum, of Corona en tekenen, enz, enz.

Wij wensen iedereen veel sterkte in deze moeilijke en onzekere tijd.
Pas goed op jullie zelf.