ME/cvs Vereniging is lid van de European ME Alliance (EMEA)

Datum:
30/09/2020

De ME/cvs Vereniging is sinds vandaag lid van de European ME Alliance (EMEA)

Wat is EMEA

De European ME Alliance is een groep van Europese organisaties die betrokken zijn bij de ondersteuning van patiënten die lijden aan myalgische Encefalomyelitis (ME of ME/cvs) en campagne voeren voor financiering van biomedisch onderzoek om behandelingen voor ME te bieden.

De Alliantie werd in 2008 gevormd door patiëntenverenigingen en organisaties in Europa. De Alliantie heeft nu vertegenwoordigers uit België, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Nederland, IJsland, Ierland, Italië, Noorwegen, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.

ME/cvs is een invaliderende neurologische ziekte die als zodanig is geclassificeerd door de Wereld Gezondheidsorganisatie onder ICD-10 G93.3.

Het doel van EMEA is campagne te voeren voor voldoende financiering van biomedisch onderzoek naar ME/cvs om de etiologie, pathogenese en epidemiologie van de ziekte beter te begrijpen. Dit zou moeten leiden tot het ontwikkelen van behandelingen om de ziekte te genezen of de gevolgen ervan te verlichten.

Doelen van EMEA

Het doel van EMEA is het geven van een correcte en consistente visie op myalgische encefalomyelitis (ME/cvs) aan organisaties en professionals in de gezondheidszorg en overheid, de media en het publiek. De website van EMEA zal bestaan uit accurate beschrijvingen van de ziekte en details van onderzoek dat plaatsvindt of heeft plaatsgevonden.

De leden van de alliantie zullen samenwerken om bewustzijn voor ME/cvs te scheppen en werken nauw samen met organisaties en onderzoekers die zijn geïnteresseerd in het vinden van behandelingen voor ME/CVS.

Naast EMEA, waar patiëntenorganisaties in zijn vertegenwoordigd, is er ook een Europese organisatie voor behandelaars (EMECC) en voor onderzoekers (EMERG). Deze drie (EMEA, EMERG en EMECC) werken op internationaal niveau samen om een krachtige combinatie te bieden van kwalitatief hoogstaand onderzoek, klinische expertise en patiëntenparticipatie.

EMEA: http://euro-me.org/index.shtml
EMERG: http://www.emerg.eu/em-index.shtml