Update Dr. Ron Davis over ME/cvs onderzoek

Datum:
18/10/2019

Dr. Ron Davis praat je bij over ME/cvs onderzoek

Dr. Ron Davis van de Universiteit van Stanford maakt duidelijk hoe hij en zijn mede-onderzoekers stappen zetten op weg naar veel efficiënter onderzoek.

Zo vertelt hij over een gemuteerd gen (IDO2) dat wordt aangetroffen bij ME/cvs-patiënten. De precieze invloed daarvan is momenteel nog onduidelijk, maar er is een hypothese opgesteld die men nu op wetenschappelijke wijze tracht te weerleggen. Wanneer het niet lukt de hypothese te weerleggen, dan moet die wel waar zijn en dat opent dan de weg naar behandelingen.

Daarna vertelt hij over een darmbacterie die bij ME/cvs-patiënten ontbreekt. De vraag is hoe die bacterie toch weer in de darmen van patiënten te krijgen. Mocht dat lukken, dan is er in principe een medicijn waarmee zij behandeld kunnen worden. Dat medicijn moet dan nog wel worden goedgekeurd, maar Davis gaat ervan uit dat dat niet heel lang hoeft te duren omdat het immers om een lichaamseigen bacterie gaat.

Wetenschappers moeten publiceren en dat gaat vaak moeizaam. Om sneller kennis te kunnen ontwikkelen en delen is er nu een online platform waar onderzoekers hun onderzoeksgegevens kunnen publiceren. Deze gegevens kunnen dan weer door onderzoekers wereldwijd worden gebruikt voor verder onderzoek. Op deze manier probeert men krachten te bundelen en al samenwerkend sneller tot resultaten te komen.

Tenslotte meldt Davis blij te zijn dat het Stanford Medical Center zal worden omgevormd tot een multidisciplinaire kliniek, waarin behandeling en onderzoek tegelijkertijd en geïntegreerd kunnen plaatsvinden. Ook dat betekent dat onderzoek veel efficiënter kan plaatsvinden.

Al met al ziet Davis voldoende reden tot optimisme onder ME/cvs-patiënten. Waar wetenschappers voorheen tot foute conclusies kwamen met betrekking tot de oorzaken van de ziekte, is men nu op de goede weg.

Lees hier het hele artikel

Bekijk hier de video (engelstalig, niet ondertiteld)

Dr. Ron Davis van de Stanford Universiteit geeft een update over ontwikkelingen die bijdragen aan beter en efficiënter onderzoek naar de oorzaken en mogelijke behandelingen van ME/cvs.

Het auteursrecht van deze video ligt bij Noorse ME vereniging, provincie Buskerud . Deze video mag niet gebruikt of gedeeld worden zonder directe toestemming. Met dank aan Anne Stræte en Heidi Tokle Poverud van de Noorse ME vereniging, provincie Buskerud, voor het maken van deze video met Ron Davis.