Voorlichting aan geneeskunde studenten

Datum:
08/12/2019

Op 26 november heeft een driekoppige afvaardiging van de ME/cvs Vereniging voorlichting gegeven over ME aan tweedejaars studenten geneeskunde. Het was een patiëntenmarkt met als thema “chronisch zieken”, een soort speeddate en georganiseerd door het Amsterdams Medisch Centrum (VUmc) samen met IederIn.

In vier groepen met totaal zo’n 45 leergierige en zeer geïnteresseerde studenten konden we maar liefst 4x 45 minuten informatie geven aan deze aankomende artsen. Het was niet alleen heel nuttig, maar ook erg leuk om te doen.

We konden vertellen dat ME/cvs een multisysteem ziekte is en over de beperkingen die de ziekte met zich meebrengt. Over de verschillende gradaties van de ziekte, over inspanningsintolerantie, over handelen volgens de richtlijn CVS mbt gedragstherapie en symptoombestrijding, over vooroordelen en over wat mensen in de praktijk hebben ervaren door deze vooroordelen.

We hebben foto’s laten zien van patiënten met ME/cvs van voor hun ziekte en van nu, en we hebben verteld over ons eigen leven met ME.

Ook is het rapportcijfer dat patiënten met ME gaven aan de zorg voor ME pontificaal in beeld geweest: een 2,3!

De artsen in opleiding waren onder de indruk. De verhalen grepen sommigen echt aan.

Bedankt, Ieder(in), VUmc en studenten!

een of meer mensen en zittende mensen